• Muzik cello eksperimental: MENTERA (2018)



    Muzik cello eksperimental: MENTERA (2018)

     Mentera bermaksud perkataan atau bunyi berulang untuk ritual shaman atau bomoh. Di asia dukun dan bomoh masih sangat popular dan digunakan untuk banyak aspek kehidupan masyarakat.

     Muzik cello eksperimental ini menggunakan audio visualisasi reaktif dan perisian motion sensing yang di stream secara langsung ke video. Semua muzik dan visual dicipta secara langsung. Tiada sampel yang disediakan terlebih dahulu di sini.

     Tindak balas bunyi dari pergerakan bola dibuat menggunakan perisian motion sensing. Ia dapat mengesan gerakan manusia atau benda seperti  produk harian (seperti botol, kotak dan lain lain) menjadi sesuatu yang menarik, seperti bola dalam video ini yang digunakan untuk mengendalikan suara.

     Kesan visual dalam komposisi visual audio ini menggunakan visual visualizer glitch . Ia boleh menerima bunyi dari mikrofon atau dari port (bergantung kepada tetapan sistem). Bunyi akan ditukar kepada unsur-unsur grafik bit demi bit. Video akhir akan di mix dengan video stream  dalam masa nyata.


  • You might also like

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan